Nye indlæg

Stress hos børn med multiple handicaps

03-09-2018
Fredag d. 31.8.18 var jeg inviteret til, at være oplægsholder på Kirkebækskolens årlige fælles arbejdsdag.
Kirkebækskolen er en skole for børn med multiple handicaps der ligger i Vallensbæk. Hele skolen var taget til Karrebæksminde i 2 dage, for faglig udvikling.
 
Der var 2 store udfordringer i, at være oplægsholder og facilitator på en sådan dag.
 
Punkt 1; Jeg har altid selv haft det pænt stramt med pædagogiske dage med overnatning.... Og nu skulle jeg selv lede en... Nemesis..
 
Punkt 2; Jeg arbejder ikke med børn med multiple handicaps - og har aldrig gjort det...
 
Men jeg ved noget om stress, hvad der kan give stress, hvordan symptomerne er og hvad vi kan gøre ved det - i et naturvidenskabeligt perspektiv, og det var med den baggrund jeg gik til opgaven.
 
Endnu engang er jeg blevet bekræftet i at når jeg siger hvad jeg ved, og eksperter på ex. børn med multiple handicaps (fysioterapeuter, ergoterapeuter, lærere, pædagoger og pædagog medhjælpere) siger hvad de ved, så bliver 1 + 1 ofte 3.
 
Det var en faglig - og menneskelig stor oplevelse - at høre alle de overvejelser den tværfaglige gruppe sammen kom frem til.
 
90 medarbejdere fra alle faggrupper blev delt i 10 grupper, hvor alle fagligheder var repræsenteret - og så var dagen en blanding af teoretiske oplæg fra min side, med efterfølgende workshops i grupperne.
 
Første øjenåbner, for os alle sammen, var alle de sensoriske indtryk disse børn er udsat for fra de vågner. De ligger måske med ilt om natten, masken skal af, korsettet på, rykke rundt med sengevask og påklædning, bandager på, op i stolen, sondemad eller knokle for at spise og synke. Afsted med taxa-bus, skrumle afsted, ankomst til skole, masser af børn og voksne, lyde, lys osv... og vi er kun kommet til kl 8...
 
Det var virkelig interessant at følge skolens medarbejdere i den proces der hed - hvad "udsætter" vi egentlig de her børn for.. Måske er det lige i overkanten. Alle vil jo børnene det allerbedste, der skal være musik, træning, stimulering, skole, mad osv... Men måske er den samlede mængde af alt det vi vil gøre godt for børnene, bare for meget..
 
Næste øjenåbner var; Hvordan reagerer de her unger når deres sympatiske system er under pres.. Hold da op - der blev listet op af selvskadende og udadreagerende adfærd..
 
Afslutningsvis skulle der opsættes mulige ændringer - og her var det en sand fornøjelse, at opleve alle de løsningsforslag der kom, på tværs af faggrupper.
Med barnet i centrum, ville de i fællessakb finde de absolut bedste løsninger - for børn, der hverken har sprog til at sige fra, eller motorik til at gå væk - så deres hverdag ville blive mindre fyldt med stimuli og mere individuel i forhold til at finde stillerum.
 
Jeg blev så meget klogere på hvordan vi kan spore stress hos børn med multiple handicaps, og hvad vi kan gøre ved det - og at det skal foregå i et stærkt tværfagligt perspektiv.
 
Da jeg startede med at arbejde med børn og mental sundhed, havde jeg ikke tænkt denne målgruppe ind - men det giver da bare så meget mening!!
 
Tak til Kirkebækskolen fordi jeg måtte komme en fredag eftermiddag og selv bliver klogere :-)

Kategori: Blog og nyheder
Pernille Thomsen | CVR: 31221781 | Frem 56, 2800 Lyngby  | Tlf.: 40503939 | pernillefys@gmail.com